AĞRI DAĞI (5137m) KIŞ ZİRVE TIRMANIŞI (27 OCAK-2 ŞUBAT 2024)

FAALİYET ADI : Ağrı Dağı Kış Zirve Tırmanışı

8- Recep Satır

9- Yasemin Sakaoğlu

Faaliyet Özeti

İdosk ve Yudosk ortak katılımı ile gerçekleşen faaliyet 27 Ocak 2024 tarihinde ekibin Ağrı’ya ulaşması ile başladı. İlk gün otele yerleşme, hazırlık ve faaliyet planlaması yapıldı. 28 Ocak günü tüm ekip araç ile Çevirme Köyü’ne ulaştık. Saat 11:00 ‘da köyden ayrılıp ilk kamp noktasına doğru yürümeye başladık. Ana kamp çantaları ise katırlar ile 3080m kampına taşındı. Saat 17:00 ‘da katırların çıkabildiği son nokta olan 3080 noktasında ilk kampı yapacağımız yere vardık. Çadır kurulumu, akşama doğru tamamlandı ve dinlenmeye geçildi. Ertesi gün için hedefi 3800m kampına ulaşmak olarak belirledik.

29 Ocak günü 3800m kampına ulaşmak üzere kamp yükü ile saat 12:00 ‘da yola çıktık. Sırt hattını kullanmak yerine 3400 metredeki kamp alanına çıkan yolu takip ettik. Havanın kapalı, bazı noktalarda batak kar olması ekibin yorulmasına sebep oldu. Öğleden sonra rüzgarın artması ile durum daha da zorlaştı. Ekipte oluşan sorunlar nedeniyle ekip liderinin aldığı karara uyarak saat 15.15 ‘te 3400 metredeki kamp alanında ikinci kampımızı kurduk. 3800m kampı o gün sabah daha 4 erken çıkış yapılması durumunda erişilebilirdi fakat geç saatte varış ihtimali ve havanın saat 15:00 ‘dan sonra hızlıca soğuması sebebiyle 3400m ‘de kamp atmak gerekli bir aksiyon olarak gözükmekteydi. Kamp kurulduktan sonra ekip liderimiz aldığı kararı duyurdu. Durumları bir üst kampa dahi çıkmaya elverişli olmayan 3 arkadaşımızı geri götürme kararı almıştı. Kalan 5 kişi 2 çadır ekibi oluşturarak zirve deneyecekti.

Ekip lideri, 30 Ocak günü Gamze, Meral ve Yasemin ile birlikte geri dönüşe geçti. Biz de zirve ekibi(5) olarak aynı gün 3800m veya üst kamplara ulaşmak üzere kamp yükü ile tırmanışa başladık. İlk hedef olan 3800 kamp noktasına saat 12:30’da ulaştık. Durum, performans değerlendirmesi ve ekip lideri ile yaptığımız telefon görüşmesi sonrasında 4100m kampına çıkmaya karar verdik. Eğim ve rüzgardaki artış, tırmanışçılarda yorgunluğun artması ve soğuğun da etkisini göstermesi 3800m4100m kampları arasındaki tırmanışı oldukça zorlaştırdı. Planlamaya uygun olarak saat 16:30’da 4100m kampına ulaştık. Beklenenin aksine rüzgar 25-30 km/s hızda esmekteydi. Saatin ilerlemesi ve rüzgarın artmasıyla sıcaklığın hızlı düşüşü çadırların kurulumunu bir miktar zorlaştırsa da herhangi bir sorun yaşamadan çadırları kurup dinlenmeye geçtik.

31 Ocak zirve gecesi beklenen hava açık ve 5km/s rüzgar olmasına rağmen gecenin ilerleyen saatlerine kadar 25-35km/s rüzgar devam etti. Bu durum motivasyon olarak biraz umutsuzluğa sebep oldu fakat rüzgar olmasına rağmen havanın tamamen açık olması durumu iyileştiren diğer bir unsurdu. Gece çıkış saati olarak Engin ve ben saat 03:00 gibi çıkışın uygun olacağını düşünürken Abdullah, A.Emre ve İlker havanın sıcaklığı(-35o~-45o ) ve güneşin doğuşunu göz önünde bulundurarak saat 06:00 gibi çıkışın daha uygun olacağını düşünüyordu. Orta yolu bulup saat 04:00 gibi çıkış olarak belirledik ve dinlenmeye geçtik. Gece boyu devam eden rüzgar uyumaya çok izin vermesede saat 03:00 gibi uyanıp rüzgarın etkisini de göz önünde bulundurarak çıkışı biraz daha erteledik. Zirveye hareket etme potansiyeli olan diğer ekipler ile birlikte toplam 12 kişi bulunmaktaydı. 4200 kampında 2, 4100 kampında 5, ve 3800 kampında 5 kişi farklı saatlerde zirveye ulaşmak üzere yola çıktı. Biz ekip(5) olarak saat 05:00’da zirveye hareket ettik. Genel olarak 4900 civarlarına kadar krampon ihtiyacı olmasa da 4200 sonrasındaki tepeye çıkışta eğim ve sert kar olması biraz daha 6 dikkatli geçiş gerektirmekteydi. Güneşin doğuşunu beklerken rüzgar etkisi ve gecenin soğuğunu ancak tempolu yürüyüş ile hissetmemeye çalışıyorduk. 4700m ile 4900m arasındaki bölgede kar altındaki hareketli taş ve kayalar bu bölgenin dikkat edilmesi gereken riskli noktası olarak göze çarpmaktaydı.

Krampon bağlama noktasına eriştiğimizde saat 09:15’ti. Buradaki kondisyon durumu ne kadar buz olmasada riski azaltmak adına krampon bağlamak oldukça gerekli idi. Kar altında cam buz görünümü platodan sonraki son yükseliş kısmında mevcuttu. Plato sonrasındaki son yükselişte yorgunluk belirtileri haricinde herhangi bir sorun yaşanmadan saat 11:00’da Engin ve Recep, Ahmet Emre ve Abdullah saat 12:30’da zirveye vardı. İlker mide rahatsızlığı sebebiyle 4500m civarından kampa geri dönüş yaptı. 7 Zirve hava açık olmasına rağmen oldukça rüzgarlı(35-45km/s) ve soğuk olduğundan hızlı bir şekilde fotoğraflar çekilip dönüşe geçtik. Elleri eldivenden çıkarıp fotoğraf çekmek için bir kaç dakikadan fazla dışarıda tutmak pek mümkün değildi. Saat 14:30 ’da Engin ve Recep, saat 17:30 ’da Ahmet Emre ve Abdullah 4100m kampına vardı. Engin ve ben bir an için kampı toplayıp köye dönüşe geçmeyi düşünsek de yorgunluk ve geceye kalma durumundan dolayı geceyi kampta geçirmeye karar verdik. Ertesi günün dönüş planlaması ile birlikte dinlenme aşamasına geçtik. 1 Şubat tarihinde sabah saat 9’da kampı toplayarak geri dönüşe geçtik. Saat 14:30 dolaylarında tüm ekip Çevirme Köyü’ne vardı. Araç ile otele dönüp faaliyeti tamamladık.

Faaliyet Sonrası Değerlendirmeler

• Zirve gecesi ayağını ısıtmada problem yaşayan Ahmet Emre çadıra döndükten sonra ayak baş parmağında soğuk ısırması olduğunu fark etti. Ertesi gün otele dönüldüğünde doktor ile görüşüldü ve acil müdahale gerektirecek bir durum olmadığına karar verildi.
  • Faaliyeti dışarıdan takip eden bir kişinin olması olayları daha objektif değerlendirme ve karara yönelik tavsiyeleri ile ekibin uyumunu arttırıcı etkisi riski azaltma konusunda oldukça önemli.
  • Zirve yapan diğer bir ekipteki arkadaşımız, oldukça yüksek performansına rağmen zirve sonrası doğrudan şehre indikten sonra ayağında kısmi donma olduğunu fark etti. Kış faaliyetlerinin zorluk ve risklerinin ne derece yüksek olduğunu bir kez daha bu örnek ile görmüş olduk.

Uyarılar ve Notlar

• Bölgede neredeyse her kamp noktasında çadırlara tilki ziyaretleri oldu. Çadır ve insanlara fazlaca alışan tilkilerin çadır kapılarından baton, kazma, tozluk vb. çalma girişimleri oldu.
  • Hava durumu oldukça değişkendi, faaliyetin fazladan bir kaç gün planlanması zirve yapabilme ihtimalini arttıracaktır.
  • Ağrı Dağı tırmanışında baton kullanmak hem diz sağlığı hem de performansa etkisi açısından yüksek önem arz etmektedir. Mutlaka yanınızda bulundurunuz.
  • 4200m sonrasındaki tepe çıkışı sert kar geçişi kramponsuz yapıldığından dikkatli olunması kayma riskini azaltacaktır.
  • Özellikle kolay üşüyen ve zor ısınan el ve ayaklar için soğuk ısırmalarına karşı ısı bantları taşımak bu tür durumların önüne geçmek için ideal olabilir. Bu tür soğuk ısırmalarının tamamen iyileşmesi 4-6 haftalık bir süreyi bulmaktadır.

Rota ve Kamp

Ağrı Doğubeyazıt – Çevirme Köyü (39.6481902 44.2141012) – 1.Kamp(3080m)-2.Kamp(3400m)- 3.Kamp(4100m)-Zirve Günü – 4.Kamp(4100m) – Çevirme Köyü – Ağrı Doğubeyazıt

Ekip İçi Ek Değerlendirmeler

'Kendimizi müthiş güzellikteki dağa, Ağrı'ya, emanet ettiğimizde uğraşımıza sadık kalırız. Ağrı Dağı kış faaliyeti, yaşamımın en cesaret ve haz veren çabalarından biriydi.' Ahmet Emre

‘Ağrı Dağı’na Ağustos 2021 yaz tırmanışı sonrasında kış tırmanışıyla geri dönüş yaptım. Kış tırmanışı her zaman zirve ihtimali düşük faaliyetler olmasına rağmen ilk denemede zirveyi görmek, şanslıydık diyelim. Birçok kişi o zirvede olabileceğini düşünür ama o son üç adımı attığınızda siz onu başarmış olursunuz. Ve o son üç adım unutulmaz.’ Recep

‘Uzun zaman olmuştu dağda bulunmayalı, beni geride bırakan şeyin kondisyonum yerine psikolojimin olacağını tahmin edememiştim. Çıkış için sürekli ertelenen saatler sonrasında gelen zirvenin kazandırdıkları umduğumdan fazlaydı.’ Engin

‘Bu tırmanışı 6 Şubat depremlerinde yaşamını yitirenleri anmak için organize ettik. Ekip ruhu ve dayanışmanın üst seviyede olduğu bir tırmanış oldu.’ Memet

Not: Bu tırmanışın planlanmasında ana amaçlardan biri 6 Şubat 2023 tarihinde gerçekleşen deprem felaketini anmak ve hala yaraların sarılmaya çalışıldığı bölgeye manevi desteğimizi göstermekti.